6. marraskuuta 2011

Mulla onkin Niinistö-essu!?

Sain viikonloppuna komian (jos tykkää) mustan Niinistö-essun ja stressipallon, tosin niiden saaminen edellytti yövalvomista ja sen seurauksena päänsärkyä.
Älkääpäs nyt antako mielikuvituksenne laukata liian villisti, sillä mitään sellaista ei liity asiaan.

Cafe Niinistö-essu.

Vuonna 1903 Forssassa järjestettiin Suomen Työväenpuolueen puoluekokous, niin kutsuttu Forssan kokous, jossa otettiin käyttöön uusi nimi, Suomen Sosialidemokraattinen Puolue, ja hyväksyttiin uusi puolueohjelma. Ohjelmaan kuului muun muassa 8 tunnin työpäivä, vähimmäispalkka ja yleinen kouluvelvollisuus sekä yleinen alkoholin kieltolaki.
Kokouksen pitolupa saatiin, kun luvattiin, että paikkakunnan työläisille ei pidetä kiihotuspuheita ja esitelmiä. Tätä päätöstä valvottiin niin, että Hämeen lääninhallituksen varalääninsihteeri ja Tammelan piirin nimismies olivat henkilökohtaisesti saapuneen seuraamaan kokouksen kulkua ja asiain käsittelyä.

Juuri noilta ajoilta on peräisin tapa, että puolue jos toinenkin järjestää puoluekokouksensa juuri Forsassa.

Vuonna 2011, 4-6 marraskuuta, Suomen Kokoomusnuoret pitivät liittokokoustaan samaisessa Forssassa. Ja pahaksi onneksemme olimme valinneet Suomenmatkan yöpymispaikaksemme juuri tuon samaisen hotellin jossa nuo Suomen toivot, tulevaisuuden lupaukset, pitivät tuota kosteata  liittokokoustaan.

Lainaus Kokoomusnuorten sivuilta liittokokousilmoituksesta:
Kokoomuksen Nuorten Liiton vuoden ehdottomin kohokohta, liittokokous järjestetään tänä vuonna Forssassa. Kokouksessa valitaan mm. liitolle uusi puheenjohtajisto ja liittohallitus, sekä hyväksytään vuoden 2012 tavoiteohjelma, toimintasuunnitelma ja aloitteet.

Eipä mennyt ihan putkeen tuo puoluekokous, tai sitten meni, miten sen nyt ottaa.

Mutta asiaan; Johanille pukkasi työkeikan Lahteen perjantaiksi. Minä keksin, että yksi tie kaksi asiaa, katsastetaan auto ja käydään katsomassa mummoa, lauantaina kotiin, ja niin tehtiin.
Herätys aamulla oli 3.45, ja matkaan kohti Tallinnaa lähdettiin 4.30, aikainen kana jyvän nappaa jne.
Lahdesta matka jatkui Sastamalaan, mummo voi niin hyvin kuin 93 vuotiaan voi olettaa voivan, ikävä on puolin jos toisinkin.

Auton nokka suunnattiin kohti Forssaa, ja hotellille saavuimme noin kello 19.00. Mutta siellä olikin piha täynnä kaikenmaailman hälytysajoneuvoja, paloautoja oli ainakin neljä ja ambulansseja saman verran.

Kuhina ovella oli melkoinen, ihmettelimme tilannetta, ennenkaikkea surimme sitä mihin nyt päämme kallistamme, alkoi jo vähän väsyttämäänkin.

Kuvassa "liittokokoustaan" pitäviä Kokoomusnuoria, ja olisittepa nähneet sen juoma-arsenaalin mikä näillä "kansan älypäillä" oli tuossa jaloissaan. Siinä oli eräskin mäyräkoira ja salkku lajia jos toistakin.

Tässä, Iltalehden sivuilta, syy paloautoihin:
Mystinen takkipalo ajoi sadat hotellivieraat ulos

Lauantai 5.11.2011 klo 13.00
Kokoomusnuoren takki syttyi tuleen ilman syytä kokousmatkalla Forssassa.

Kokoomusnuorten kokous keskeytyi perjantai-iltana Forssassa, kun hotelli Rantasipissä syttyi tulipalo. Tulipalon vuoksi hotellista evakuoitiin lähes 230 hotellivierasta.
Kukaan ei loukkaantunut palossa, ja huoneisiin päästiin palaamaan puolen tunnin kuluttua samana iltana.
Kukaan ei kuitenkaan tiedä, miten palo syttyi. Se sai alkunsa erään kokousvieraan huoneesta, tarkemmin sanottuna sängyllä maanneesta takista.
Huone oli syttymisaikaan tyhjillään. Tuli tuhosi sängyn ja vieraan matkatavarat. Vauriot rajoittuivat yhteen huoneeseen.
Lauantaiaamuna huoneessa oli jo meneillään syttymissyyn tutkiminen.
- Täällä tekniikan pojat konttaavat ja yrittävät miettiä, mitä on tapahtunut, kuvailee päivystävä palomestari Jyrki Lehtiö.
Myös Lehtiö on ymmällään palon alkulähteestä. Se ei ole voinut olla mikään itsestään syttyvä kemiallinen aine, sillä sellaisia tavallinen ihminen ei kanniskele mukanaan.
- Eivätkä normaalit tupakat tai sytkärit itsestään syty, eikä takki syty itsestään, Lehtiö pohtii.
Lehtiön mukaan selityksen täytyy olla jokin lämmönlähde, joka on mennyt oikosulkuun.
- Mitään siihen viittaavaa ei ole kuitenkaan löytynyt.
Muuten kannettavan tietokoneen akku saattaisi olla syypää, mutta sekin vaihtoehto tuntuu epätodennäköiseltä, sillä tietokone on vahingoittumaton.
Asiaan saadaan selkoa, kun tekninen tutkinta etenee.

Asiasta kertoi ensimmäisenä Turun Sanomat.
KAISU PURANEN
kaisu.puranen@iltalehti.fi

Hotellissa oli palokunnan toimesta tuuletus käynnissä, huoneisiin ei päässyt, väki oli ulkona, ja ravintolassa.
Kuultuamme tilanteen ja sen, että huoneisiin pääsee tuuletuksen jälkeen menimme hotellin ravintolaan syömään. Siellä olikin aika joukko "iloisia" nuoria, Kokoomusnuoria, sanoi tarjoilija, 200 henkeä, kertoi tyyytyväisyyttä äänessään. Mikäs siinä, hotellin käyttöaste on tärkeä.

Täydellä mahalla suihkun kautta nukkumaan, huone vaikutti viihtyisältä, vuode tuntui hyvältä, tyynyjä oli tarpeeksi; HYVÄÄ YÖTÄ!
Kaikki muu hyvään yöhön oli kohdillaan, mutta nuo nuoret liittokouslaiset eivät olleet varmaan koskaan kuulleetkaan järjestyssäännöistä, eikä hotellin omakaan järjestyksenvalvonta toiminut.

Kuvitelkaa 200 nuorta, ei toki kaikki humalassa, mutta suuri osa kuitenkin, palaamssa aamuyöllä huoneisiinsa, kuka mihinkin aikaan. Neljä tuntia se kotoutuminen kesti, ja sinä aikana ei nukkunut yksikään muista hotelliasukkaista. Aamiaisella meillä oli keskustelua muiden (tavallisten ihmisten)valvoneiden kanssa, kaikilla valvottu yö takana.

No, loppu hyvin kaikki hyvin: Kokoomusnuoret maksoivat meidän muiden hotellimajoituksen, ja lahjuksiksi saimme nuo edellä mainitut Niinistö-essut sekä stressipallot, stressipallo olisi kyllä pitänyt saada käteen jo illalla nukkumaan käydessä.

Eikös tästä voisi päätellä, että osallistuimme Kokoomusnuorten liittokokoukseen Forssassa 2011;)

Stressipallo, tai paremminkin -sydän.

Kyllä Länsisatama on ikävä paikka, näyttää, että kaikki siellä on työnalla.

Lauantaina 5.11 kello 15.45 matkalla Helsingistä Tallinnaan, taivaalla oli outo ilmiö, ufo;)