Lahden historia
Renkomäen Ristolassa tehtyjen kaivauksien perusteella Lahden seudulla oli asutusta jo 9 000 vuotta sitten, mikä tekee Lahden alueesta erään Suomen vanhimmista tunnetuista asuinpaikoista. Ensimmäinen asiakirjamaininta Hollolan pitäjään kuuluneesta Lahden kylästä on vuodelta
1445. Hämeen maakirjassa vuodelta
1558 mainitaan Lahden kylässä olleen 24 taloa.
Vaikka Lahden kylä oli suuren Hollolan pitäjän takamaita ja kooltaan pieni, sen sijainti oli liikenteellisesti merkittävä. Sen kautta kulki jo 1400-luvulla
Hämeenlinnasta Viipuriin johtanut Ylinen Viipurintie, josta erkani Lahden kohdalla
Olavinlinnaan johtanut Suur-Savon Valtatie. Kun Hollolan pitäjä vuonna
1672 sai markkinaoikeudet,
markkinapaikaksi määrättiin Lahden kylä, "joka sijaitsee suuren yleisen maantien varrella ja kaikista neljästä kaupungista,
Turusta, Viipurista,
Helsingistä ja
Porvoosta, sopivan matkan päässä". Lahdesta tuli näin puoleksi vuosisadaksi huomattava markkinapaikka jossa kävivät kauppaa kaikkien neljän kaupungin porvarit. Vuonna
1727 markkinat kuitenkin siirrettiin Helsingin porvarien aloitteesta
Asikkalan Anianpeltoon, jonne oli paremmat yhteydet Päijänteen vesistöstä. Markkinoiden menettämisen jälkeen Lahti taantui merkityksettömäksi maalaiskyläksi 1800-luvun lopulle asti.
Vuonna
1868 ryhdyttiin rakentamaan
Riihimäki–Pietari-rautatietä, joka kulki
Salpausselän harjua pitkin ja Lahden kylän kautta. Ensimmäinen veturi ajoi Lahteen elokuussa
1869, ja seuraavan vuoden alussa vihittiin käyttöön koko Riihimäki-Pietari-rataosuus. Rautatien tullessa Lahden kylässä oli vain kahdeksantoista taloa, mutta rautatien ansiosta alue alkoi nopeasti kasvaa ja kehittyä. Lahteen alkoi syntyä saha- ja puunjalostusteollisuutta, jonka toimintaa edesauttoi
Vääksyn kanavan avautuminen
1871 ja sen kautta saavutettu uittoyhteys
Päijänteen vesistöön.
24. toukokuuta 1878 Lahti sai
kauppalanoikeudet keisari
Aleksanteri II:n mahtikäskyllä. Samana vuonna
Lahden kauppala sai ensimmäisen
asemakaavansa, johon edelleenkin perustuu kaupungin ydinkeskusta. Kauppala rakennettiin
rautatieaseman pohjoispuolelle. Asemakaavan laatimista helpotti se, että käytännöllisesti katsoen koko vanha kylä oli vuonna
1877 tuhoutunut suuressa tulipalossa.
Lahdesta tuli itsenäinen kaupunki vuonna
1905. Kaupunginoikeudet vahvisti keisari
Nikolai II 1. marraskuuta, mutta
Venäjän lakkojen ja levottomuuksien vuoksi asia saatiin tiedoksi Suomessa vasta
16. marraskuuta 1905, joka on näin ollen Lahden kaupungin perustamispäivä. Kaupungiksi tulon jälkeen Lahtea on laajennettu liittämällä siihen alueita
Hollolasta vuosina
1916,
1923,
1933 ja
1956 (suuri osa
Okeroisista).
1900-luvun alkupuoliskolla Lahti tuli tunnetuksi puuseppien ja huonekalutehtaiden kaupunkina. Edelläkävijänä toimi Asko Avonius, joka vuonna
1918 perusti Lahteen
Asko-huonekalutehtaan. Askon ohella huonekalutehtaista kuuluisiksi tulivat niin ikään perheyhtiö
Isku sekä osuustoiminnallinen
Sotka. Metalliteollisuutta Lahdessa edustavat liesiä valmistava
Upo ja mekaanisen puunjalostuksen koneita valmistava
Raute. Myös
Mallasjuoman panimo tuli maankuuluksi mainoskampanjoillaan "Ei oo Lahden voittanutta", "Moi Lahtelaista!" ja tuotemerkeillään, kuten
Lahden Erikoinen,
Lahden Sininen jne.
Lahti on nopeasti aina 1970-luvun puoleen väliin saakka kaupungiksi kasvanut
Hollolan kunnan Lahden kylä. Tässä mielessä teollisuuden kasvu ja kaupungistuminen ovat olleet pääasiallisen huomion kohteena ja kaupunkiin tulleelle työväestölle on tarjottu pääasiassa urheilupalveluita. Lahti on tullut kuuluisaksi lähinnä urheilukaupunkina ja
Salpausselän kisojen pitopaikkana.
Lahdessa on kolme
Vesijärven rannalla olevaa satamaa:
Vesijärven satama,
Teivaan venesatama ja
Niemen venesatama. Koska Vesijärven satamassa on eniten kulttuuritoimintaa, muun muassa
Vesijärven satamamakasiinin ja
Sibeliustalon esityksiä sekä
ravintolaivoja, käytetään Vesijärven satamasta myös usein nimitystä Lahden satama.
Lahdessa oli
pormestari vuodesta 1907 vuoteen 1930, minkä jälkeen kunnallislain muutoksen myötä ryhdyttiin
kaupunginjohtajajärjestelmään. Otto Lyytikäisen pormestarikaudella tammikuun lopusta huhtikuun loppuun
1918 Lahden kaupunki oli Suomen
kansanvaltuuskunnan toimeenpanovallan alaisena
28.1.1918 alkaen. Tällöin kaupungin siviilihallintoa johti
Hugo Ilmari Kautto kaapattuaan vallan Lahdessa
19.4.1918 saakka.
Kaupunginjohtaja Tarmo Pipatin siirryttyä RT Rakennusteollisuuteen kaupunginjohtajaksi nimitettiin entinen
Mikkelin kaupunginjohtaja, kokoomuslainen Jyrki Myllyvirta.
Asukkaita Lahdessa on vuonna 2011, 101 787 henkilöä.
Lahti Energia Oy halusi antaa 90-vuotisjuhlansa kunniaksi kaupunkilaisille jotain erikoista. Näin syntyi ajatus vesiuruista, musikaalisesta suihkulähteestä, joka tarjoaisi näyttävän esityksen musiikin, veden, värien ja valojen yhteisestä sinfoniasta. Täydelliseen kokoonpanoonsa vesiurut rakennettiin kesällä 1998.
Vesiurut ovat vesisuihkujen, valojen ja musiikin loistava yhteensulautuma, joka esittäytyy Pikku-Vesijärven lammessa upeimmillaan syksyn ja talven pimeinä iltoina. Vesiurut ovat ainoat laatuaan Pohjoismaissa ja tarjoavat upeita elämyksiä niin kapunkilaisille kuin matkailijoillekin.
|
Vesiurut 16. heinäkuuta 2011 |
Lahti Energia tarjoaa vesiurkuesitykset kaikkien iloksi kesäkuun alusta marraskuun loppuun. Lisäksi perinteeksi on muodostunut itsenäisyyspäivän esitys ilotulituksineen.
- Kesäkuusta syyskuun loppuun esitykset ovat päivittäin klo 13 ja klo 18. Esitys koostuu musiikista ja näyttävistä vesisuihkuista. Esityksessä ei käytetä värivaloja. Esityksen kesto on noin 15 minuuttia.
- Lokakuusta marraskuun loppuun esityksiä on joka ilta klo 19.00. Näissä esityksissä on mukana värivalot, musiikki ja vesisuihkut. Musiikkina kuullaan klassista- ja elokuvamusiikkia sekä tuttuja musikaalisävelmiä. Esityksen kesto on noin 30 minuuttia.